37. 20 jöör later. 2005 ... Dreum ... Rèkenen ... 1949

> Categorie: De Liggende Vrèters Gepubliceerd: donderdag 01 oktober 2009

Toen Gerrit dinsdag de dertigsten bie de schole verscheen, stond mevrouw Brookhuzen hem al op te wachten. “Mat heeft hoge koorts, griep, hij ijlt ervan!” zei zee . “Jij moet de hoogste klassen nemen vandaag; ik neem de jongste kinderen wel”.

“Ik dacht gisteren al, dat hij ijlde”, zei Gerrit, “want hij was in de veronderstelling dat ik nu pas weer begon, maar ik was voor de zomervakantie al weer geweest”.

“Dat kan wel, want gisterenmorgen had hij al negenendertig, maar hij wou persé naar school om jou te ontvangen. Dat vond ik al raar”.

 

Viere, vieve, zesse, zeuv’ne ontvingen hem met applaus …. . “Verhaaltjes oaver Hellendoorn vertellen, Meester!” riepen alle blagen in koor. Gerrit weifelden … . Dan nam hee een besluut: “Eerst – hee keek op het reuster – rèèèkenen”, zei hee toen gerekt. De kinder zwegen teleurgesteld.

Gerrit pakten een stuk kriet, indachtig het gezegde ‘Een goeie schoolmeester hef een stuk kriet in zien poot’ en hee schreef in sierlijk schuuns blokschrift op het greune bord:

 “Deventer – Diepenveen – Hengforden – Olst – Duur – Wijhe – Herxen – Windesheim –Zwolle” is een afstand van 32 kilometer over de weg. Een automobilist vertrekt om 9.00 uur uit Zwolle met een snelheid van 48 kilometer per uur. Tegelijkertijd vertrekt uit Deventer een fietser met een snelheid van 16 kilometer per uur.A Hoe laat ontmoeten ze elkaar?B Kun je schatten waar?C Wie is het dichtst bij Deventer op dat moment?” 

Gerrit zei döörnoa dat alle klassen mee mochten doon bie disse somme, want dat het rèkenen, taal en aerdrijkskunde tegelieke was.

De kinder vonden het een mooi summeken en gingen zitten prakkezeren, de meesten kauwend op de penne um de driee oplössingen deruut te persen. Eppie ging as eersten an het schrieven an. Hee had deur dat het een beredeneersomme was, want hoe most iej der anders uutkommen!! Hee was oke as tweeden kloar, al zat hee pas in de viefden. Möör het schemerden hem nieet, wat Gerrit welis van Brookhuzen eheurd had.

Al gauw wazzen alle kinder an het schrieven. Gerrie was het eerste klöör. Op heur pampiertjen stond: ‘Zukse sommen kan ikke nieet; ikke bin niet so knab’.

“Ach göddekes”, zol Gerrit zien moder zeggen. Gerrit lachten.

As tweeden kwam Eppie dus langes. Gerrit las zien oplössing:

 “48+16=64. De auto en de fiets leggen samen 64 km per uur af. 32 is de helft van 64. Ze doen dus samen een half uur over de hele afstand. Die hebben ze afgelegd als ze elkaar tegenkomen. (De) Ze ontmoeten elkaar dus om 9.30 uur. De auto heeft dan - 48:2=24- 24 km afgelegd. De fiets heeft – 16:2=8 – 8 km afgelegd. Ze ontmoeten elkaar in Hengforden voor de school. Beide zijn even ver van Deventer; ze staan immers op dezelfde plek”. 

Gerrit had gin wisselgeld! Wat een verstand had dat jonk! Diee had meer hersens in zien heufd dan massa’s schoolmeesters en schooljuffrouwen. Diee konden zukke sommen egensnieet oplössen.

Toen wier der eklopt en binnen kwam een stevige keerl met een piepe in zien kop!
 

Wij gebruiken één cookie, die essentieel is voor het functioneren van deze website. Lees meer: Privacy & cookies.

  Ik accepteer deze cookie.
EU Cookie Directive plugin by www.channeldigital.co.uk