38 Zeshonderd zesenzestig

> Categorie: KONINKRIJK KONKELFOES Gepubliceerd: woensdag 20 juli 2011

“Ik noem er dus een viertal: Bonte Katholieke Beweging – 168 zetels, Buitengewone Klanten Beweging – 167 zetels, Bruisende Kerstmis Beweging – 166 zetels, Bloeiende Koopman Beweging – 165 zetels. Dit zijn de vier voornaamste, die zoals U ziet elkaar weinig toegeven in zeteltal. De eerste en de derde werken trouwens nauw samen als Betere Kristal Beweging. Samen hebben de vier bewegingen 666 van de 999 zetels. Het is jammer dat de klanten het nooit met de kooplieden eens zijn, want dan was de viermacht compleet. De overige tweeëndertig bewegingen zitten ons samen met de Buitengewone Klanten Bond weleens lelijk dwars. Het doorgaan van die verschrikkelijke voetbalwedstrijd was ook hun schuld. Veronderstel dat Zwartrood EBKB gewonnen had, het leed zou niet te overzien geweest zijn. De OPC heeft op tijd ingegrepen”. Bijbels zweeg.

“Een gelijkspel is toch prachtig”, zei Top. “Het betekent dat de elftallen samen verder kunnen in eensgezindheid. Twee bonden zouden dan door een sportieve botsing, eindigend in een draw, tezamen groeien. De boerenkool en de worst worden nationaal en internationaal eerlijk verdeeld. Iedereen is tevreden”.

Bijbels begon enigszins denigrerend te grijnzen: “Dacht U dat die zaak zo gemakkelijk lag, Meneer? U belicht de zaak maar van één kant, maar er zijn bepaaldelijk veel meer facetten. Denk bijvoorbeeld aan de macht. Wie moet of moeten het voor het zeggen hebben? De klanten of de kooplieden? Waar moeten de winsten heen? Hoe zit het met de investeringen? En ga zo maar door. De oeconomie is bij de oecumene een belangrijk aspect!”

“En zijn getal is zeshonderd zesenzestig”. Top zei het lachend. “Pardon?” zei Bijbels.

“Nomen est omen, Uw naam is ‘Bijbels’. Maar bent U dat Ook? Lees “Openbaring van Johannes”, hoofdstuk 13, over het beest met de twee horens, dat eruitziet als een Lam en zich gedraagt als een Draak. En lees dan vers 18: Hier is de wijsheid: wie verstand heeft, berekene het getal van het beest, want het is het getal van een mens, en zijn getal is zeshonderd zesenzestig. U , meneer Bijbels hoort bij dat beest van zeshonderd zesenzestig mensen, dat zich voordoet als het Lam Gods en zich gedraagt als de Draak ofwel als Duivels! Aan U gaat de wereld onder! Wij – hij wees op Pat – doen daar niet meer aan mee!” 

 

Bijbels liep rood aan . Hij was des duivels, dat zag Top. Het bleef lang stil. Toen zei Bijbels: “Laat ik U een simpel voorbeeld geven. Laatst werd ik geïnterviewd in een schoolradio-uitzending, waarin men wilde laten zien wat Konkelfoezementleden, Konkelfoezers, met hun lagere en middelbare schoolkennis doen konden. Mij werd gevraagd hoeveel drie gedeeld door eenvierde eigenlijk was. Ik besloot meteen bij het formuleren van mijn antwoord de jeugd te laten horen dat het bepaald niet gemakkelijk is een dergelijk vraagstuk van alle kanten te belichten. Ergo, ik antwoordde ìn de eerste plaats – U hoort dat ik protestant christelijk ben, want was ik katholiek dan zei ik òp de eerste plaats – ìn de eerste plaats dus, dat drie gedeeld door eenvierde natuurlijk niet kan, want hoe kun je nu drie appels met éénvierde persoon verdelen, dat gaat niet, niet waar? Wat zou drie gedeeld door eenvierde dan betekenen? Ik zette uiteen dat er twee mogelijkheden waren, of drie gedeeld door eenvierde betekent gewoon drie maal eenvierde, wat drievierde oplevert, of het impliceert vier gedeeld door drie, wat iets meer dan één is. Ik heb de jeugd erop gewezen dat een van deze twee antwoorden door mij gekozen worden zou in bepaalde situaties ten voordele van mijn ‘Beweging’”.

“Twaalf”, reageerden Top en Pat tegelijk. “U zegt?” “Twaalf”, herhaalde Top . “Delen door een breuk is vermenigvuldigen met het omgekeerde, gewoon averecht, precies als bij breien”.

 

Wij gebruiken één cookie, die essentieel is voor het functioneren van deze website. Lees meer: Privacy & cookies.

  Ik accepteer deze cookie.
EU Cookie Directive plugin by www.channeldigital.co.uk